myTaste.se



Nu när hösten står för dörren och det börjar bli kallare är det väl gott att värma sig inne med en god soppa?
Idag vart jag fasligt sugen på soppa.
Tillslut föll valet p Gulaschsoppa som jag faktiskt aldrig lagat! Den blev riktigt god =) Och kan tänka mig att imorgon är den ännu godare och den räcker till middag imorgon med!
Till hade jag nybakad scones. Mmmm! Smöret smälter och ost till.... My god!
 

5-6 portioner :
smör
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
600-800 blandfärs
3 msk tomatpure
0,5 liter vatten
2 stora fasta potatisar
2 st köttbuljongtärningar
2 msk kinesisk soja
1 burk krossade tomater
1 1/2 msk paprikapulver
1/2 – 1 msk sambal oelek 
1 tsk smiskummin
salt & peppar
créme fraische

1. Fräs hackad lök och pressad vitlök i en gryta tills den får lite lite färg.
2. Lägg i färsen och bryn den klar.
3. Lägg sedan i tomatpuré, vattnet, sojan, krossade tomater, paprikapulver, spiskummin och salt o peppar.
4. Koka upp under lock. 
5. Här bakade jag sconsen
6. När sconsen ska in i ugnen la jag i potatisarna skurna i tärningar och kokade sedan i ca 15 min. Så länge tog det för sconsen i ugnen.
7. Servera soppan med scones, smör, ost samt en klick créme fraische på toppen!

Scones (ca 6 st)

4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
50 gram rumsvarmt smör

1. Ställ ugnen på 225 grader.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna, häll sedan i mjölk samt tärnat smör.
3. Arbeta till en deg
4. Klicka ut i bakformar och ställ in i mitten av ugnen tills de fått färg ca 15 min. Strössla gärna med lite sesam- eller vallmofrön på. 

Servera genast med smör och ost (och marmelad om du äter dem till frukost)

 



Kommentera

Publiceras ej