myTaste.se
Längesedan jag uppdaterade bloggen.
Men nu så kommer ett recept ni inte kan motstå!
Busenkelt och sååååå gott!
 
 
Här kommer det!

Kolla gärna på Roys film längst ner för att se exakt hur du gör! 
 

Karamelliserade nötter

  • 85 g strösocker
  • 25 g vatten (2 msk)
  • 200 g rostade nötter (jag körde hasselnötter men man kan ha mandlar också)
  • 25 g smör

Chokladfudge

  • 500 g mjölkchoklad (jag tog 2x200 g mjölkchoklad och 100g mörk blockchoklad, blev inte lika sött)
  • 50 g smör
  • 390 g sötad kondenserad mjölk (1 burk)
  • 2 g salt (0,25 tsk)
  • 200 g karamelliserade nötter, hackade

Gör så här

  1. Karamelliserade nötter
    Smält socker och vatten i en stekpanna tills sockret har fått en fin gyllenbrun färg. Häll i nötterna, rör runt och klicka i smöret.
  2. Blanda runt och häll ut allt på ett bakplåtspapper. Låt svalna.
  3. Chokladfudge
    Lägg bakplåtspapper i botten och på sidorna av en fyrkantig form 20x20 cm. 
  4. Hacka mjölkchoklad och lägg i en bunke tillsammans med smör, kondenserad mjölk och salt. 
  5. Värm på försiktigt i mikron eller över ett vattenbad tills allt har smält. (Obs! Blandningen ska inte smälta helt utan bara smälta samman till en TJOCK massa. Rör om hela tiden) 
  6. Blanda i hackade nötter och häll över massan i formen. Jämna till och låt stelna i rumstemperatur minst 6 timmar eller till nästa dag. (jag ställde formen i kylen öve natten)
  7. Skär i kuber och njut!
Lakritsfudge istället? 
Varför inte byta ut nötterna mot hackad turkisk peppar istället? Det ska jag prova nästa gång 😍

(Nu har jag testat med turkisk peppar! Såååå gott! Mixade en halv påse i en mixer och blandade i en halv sats fudge. Såååå gott!) 

(null)


Kommentera

Publiceras ej