myTaste.se
Hej på er! 
Idag vart jag sugen på Silviakaka som enligt mig är en av de godaste och enklaste mjuka kakor man kan göra. Brukar göra i långpanna men körde i en springform idag eftersom en hel långpanna för 2 pers kändes lite mkt även om jag iof äter för 2 fortfarande 😂

Så här kommer ett annat recept som just är anpassat för en springform!
Vill ni baka i långpanna så sök bara upp receptet bland mina mjuka kakor här uppe 💛 

(null)

SILVIAKAKA

12–14 bitar

2 ägg
1 ½ dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl vatten
2 dl vetemjöl

Glasyr
75 g smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Garnering
riven kokos

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.

2. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker, vatten och vetemjöl. Blanda ihop allt till en slät smet.

3. Häll smeten i en smord och bröad springform, 22–24 centimeter i diameter. Jag "bröar" med kokos 😍 

4. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Låt den kallna i formen.

5. Glasyr: 

Lägg ner alla ingredienserna i en kastrull och smält försiktigt allt på mellanvärme tills sockerkristallerna smält och smeten tjocknar. Obs får ej koka! Viktigt att allt smälter ihop samtidigt annats kan smeten skära sig. 

6. Bred ut glasyren på kakan och strö över kokos. Ställ kakan kallt en stund och låt glasyren stelna.

(null)


Kommentera

Publiceras ej