myTaste.se
 
Jag har en förkärlek för kolakakor eller sirapsbröd/sirapsstänger som många kallar dem.
En mjuk knäckig smak och en krispig konsitens.
Gjorde chokladstänger förra året á al Rocky Road och sa då till mig själv att pröva nästa gång med kolakaka som bas istället för choklad. OM det blev gott???? FARLIGT GOTT!!!!!
 
Jag gjorde halv sats nu vilket gav mig två längder. Behöll en längd som den var och en längd med massa gottit på.
Receptet är för en hel sats. 
 

Ingredienser

  • 200 g smör eller margarin
  • 1,5 dl socker
  • 1 msk sirap
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk vaniljsocker
  • 5 dl vetemjöl
 
  • 200 g Mjölkchoklad
    Minimarshmallows
    Jordnötter
    Dumle
    DaimTillagning
  1. Sätt ugnen på 175 grader. 
  2. Micra smör en aning eller använd rumsvarmt. 
  3. Vispa smör, socker och sirap i några minuter. 
  4. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
  5. Blanda ihop allt till en deg. 
  6. Dela den i fyra delar. Rulla ut varje del till längder à 40 cm. Lägg längderna på plåtar med bakplåtspapper, med 8 cm mellanrum (degen flyter ut vid gräddningen). 
  7. Grädda i sirapskakorna eller kolakakorna 15 min eller tills de fått fin färg. 
  8. Bryt mjölkchokladen i bitar medan kaklängderna gräddas.
  9. Fördela chokladen på längderna direkt när de kommit ut ur ugnen, 50 gram på varje längd.
  10. Ställ tillbaka plåten i ugnen i 30 sekunder -1 min. (chokladen ska lätt smälta)
  11. Ta ur plåten ur ugnen
  12. Tag en liten slickepott och bred ut chokladen på längderna.
  13. Strö över ditt hackade godis.
  14. Låt stelna svalt en stund och skär sedan i snittar.

Kommentera

Publiceras ej