myTaste.se
(null)

Min mamma gör bästa äggosten! Bohusläns nationalrätt. Alldeles len och god 😍Jag har gjort äggost en gång i mitt liv och det är lätt att den blir för hård och grynig. 
Men hennes är helt perfekt 👌🏼 
Därför bad jag henne visa mig idag hur man gör. Det är svårt att få till det bra bara genom att följa ett recept. 

Hon gör på sitt egna vis. I grundreceptet är det väldigt många ägg och även gräddfil. Hon kör bara med ägg, mjölk och lite grädde.

(null)


2 liter mjölk (röd mjölk)

2 ägg per liter mjölk = 4 ägg 

1 msk ättiksprit per liter mjölk 


Vispa upp äggen lite så att de blandar sig, häll i 2 kaffekoppar mjölk i äggsmeten, vispa upp lätt. 

Slå i ättikan och blanda så att det skär sig lite. 

Häll i 1 dl grädde 


(null)



Häll allt i en tjockbottnad kastrull och gör ett långsamt uppkok. Obs! Inte för häftigt! Det får absolut inte brännas vid. 

Rör i botten så det inte fastnar. 

När det sakta börjar koka upp börjar det skära sig. Rör inte utan låt det sakta skäras = bli till klumpar. Efter bara några minuter dra av kastrullen från plattan och lägg på locket. Låt stå i ca 10 min. 

Ta bort den gryniga massan med en hålslev och lägg försiktigt ner i äggostformen. Ha ett nät emellan. 

Sila av resten av massan i en sil. Sockra lite lätt på äggosten (för sötare varva lagren med socker) och stå svalt i några timmar helst över natten tills vasslen har runnit ur äggosten. 

Vasslen som blir över kan sparas och användas till bullbak eller brödbak. 


(null)



Vid servering vänd äggosten på en tallrik med det fina mönstret uppåt. Dekorera om du vill med kanel. 

Servera med sylt. Älskar att ha hemmagjord björnbärssylt till! 👌🏼 


(null)


(null)

Äggostformen köpte jag i varekilsboden (ica) på orust. 129:- 



Kommentera

Publiceras ej