myTaste.se
Förra helgen fyllde en kompis 40 Ă„r och han ÀÀÀÀlskar Frölunda. Den klubben betyder mkt för honom. 
SĂ„ hans syster bestĂ€llde en tĂ„rta av mig som överraskning. 
Han blev super glad! 😊 
Jag gjorde en lite större tĂ„rta. 3 lager med fyllning. 
Mangomousse och vitchokladmousse 
SĂ„ jag gjorde bottnar i en springform med mĂ„ttet 24 cm i diameter. gjorde bottnar i en springform 2 gĂ„nger. Eftersom de inte blev lika höga dĂ„, som nĂ€r jag gör dem i en form pĂ„ 20 cm, delade jag dem i tvĂ„ sĂ„ jag fick totalt 4 bottnar pĂ„ tvĂ„ "sockerkakor" 

(null)
 
Jag bestĂ€llde en Frölundabild pĂ„ baka.se, dĂ€r köpte jag Ă€ven gelfĂ€rg i rött och grönt. 
FĂ€rgade marsipan och gjorde remsor och satte runt tĂ„rtan. Det var pilligt! 
Stansade ut marcus 40 i svart sugarpaste,  fĂ€rgade smörkrĂ€m och spritsade rosor. 

(null)

(null)

Denna tĂ„rtan mĂ€ter 24 cm i diameter men receptet Ă€r för en 20 cm form. DĂ€rav att jag gjorde 2 uppsĂ€ttningar med bottnar. 

Bottnar: 


  • 2 dl strösocker
  • 2 Ă€gg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl kokande vatten

GÖR SÅHÄR

  1. Smörj och bröa en hög form med löstagbar botten (ca 20 cm).
  2. Vispa Àgg och socker pösigt, nÀstan till det blir vitt.
  3. Blanda mjölsorter, bakpulver och vaniljsocker och rör försiktigt ner blandningen i Àggsmeten.
  4. Blanda sist i kokande vatten och rör försiktigt till en slÀt smet.
  5. GrÀdda i nedre delen av ugnen i 175 grader 25-30 minuter. Kontrollera med provsticka att tÄrtbotten Àr fÀrdig, kyl ned och fyll tÄrtan med din favoritfyllning.

Mangomousse 

  • 200      mango i bitar
  • 1/2    dl  gelĂ©socker
  • 50    g  cream cheese
  • 2    dl  vispgrĂ€dde
  1. Mixa mangon med en stavmixer i en kastrull och koka upp den tillsammans med gelĂ©sockret. Sjud under omrörning i cirka 30 sekunder till en minut. LĂ„t blandningen svalna och vispa under tiden grĂ€dden. Rör ner cream cheesen i magnoblandningen och rör sedan ned allt i grĂ€dden. LĂ„t stĂ„ i kylen nĂ„gra timmar innan du lĂ€gger emellan 

    Vitchokladmousse 

    • 2 dl vispgrĂ€dde  
    • 150 g vit choklad  
    • 1 Ă€gg  
    • 1 dl  Kesella kvarg

    Gör sÄ hÀr

    1. Vispa grÀdden.
    2. SmÀlt chokladen pÄ svag vÀrme i vattenbad sÄ att den precis bara smÀlter.
    3. Vispa upp Àgget och tillsÀtt chokladen under kraftig omkörning.
    4. Rör ner kvarg och sist grÀdden.
    5. LĂ„t den stĂ„ i kylen nĂ„gra timmar 

    Tips! 
    Jag lĂ€gger emellan dagen innan och klĂ€r och dekorerar tĂ„rtan den dagen den ska Ă€tas. 

    SmörkrĂ€m x 2 
    (Denna smörkrĂ€m ska tĂ„rtan tĂ€ckas med samt spritsas med sĂ„ gör 2 uppsĂ€ttningar med smörkrĂ€m. Obs! Dubbla inte receptet utan gör hellre den 2 gĂ„nger , sĂ„ fĂ„r du bĂ€st resultat) 

    150g mjukt smör (viktigt att det Ă€r mjukt) 

    3 dl florsocker

    ca 0,5 dl kokhett vatten

    1 msk vaniljsocker


    • Koka upp 1 dl vatten. 
    • Vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker till en krĂ€mig massa.
    •  HĂ€ll i lite kokande vatten i taget under konstant vispning tills du fĂ„r en följsam konsistens. Den fĂ„r inte vara kletig, dĂ„ fastnar den bara i kakan och drar med sig bitar av tĂ„rtan. 
    • Vispas i ca 10 minuter totalt. 
    KlĂ€ tĂ„rtan med ETT lager och stĂ€ll den för att stelna en stund i kylen. (Jag anvĂ€nder en spackel med lĂ„ng rak kant och en stekspade nĂ€r jag spacklar tĂ„rtan. Jag tar en klick smörkrĂ€m pĂ„ baksidan av stekspaden och drar den nerifrĂ„n kanten och uppĂ„t och hjĂ€lper till med spackelspaden pĂ„ slutet. Upprepa runt hela tĂ„rtan och anvĂ€nd spackelspaden till att ta bort överflödig smörkrĂ€m pĂ„ kanten. Var noga med att inte fĂ„ med nĂ„gra smulor i krĂ€men. FĂ„r du med smulor, skrapar du bort dem och tar ny krĂ€m. De skapar bara ojĂ€mnheter.

    Spackla ytterligare en gĂ„ng nĂ€r första lagret smörkrĂ€m stelnat.  

    FĂ€rga halva krĂ€men med rött och halva krĂ€men med grönt. 
    Spritsa rosor med tyllen Wilton 1M 


Kommentera

Publiceras ej