myTaste.se
Den här gjorde jag till mitt kalas i förrgår. Den var så otroligt god! Och ännu godare dagen efter!!! Den var farligt god och ja.. jag åt upp resten tillslut nästan helt själv ;)
 
 
 
Jag kommer nu lägga upp en länk till en film på hur man gör tårtan! Väldigt bra steg för steg film som jag kan rekommendera er att se!
 
 
Jag följde dock inte filmens recept utan körde ett eget, hade heller ingen choklad i. Mitt recept kommer här:
(Färdigt marsipanlock köpte jag på Ica. Finns tex på Kvantum, Maxi eller Willys) Ros och blad gjorde jag själv.
 
Bottnar:
 
25cm i diameter
5 ägg
3 dl socker
1.5 dl vetemjöl
1.5 dl potatismjöl
2.5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (jag brukar ösa i lite mer dock, allt efter smak och tycke)
 
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst, och då menar jag läääääänge. Det ska bli luftigt och ljusgult.
Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Blanda runt det med en gaffel tills det blir ordentligt blandat. Häll sedan mjölblandningen försiktigt ner det i äggsmeten. Blanda allt FÖRSIKTIGT!
Häll sedan ner smeten i formen och grädda tills gyllenbrunt. Pröva med en mätsticka för att se så att botten är färdig. Stickan ska komma upp ren.
 
Hur länge ska botten stå i ugnen? Tja, det beror på hur stor den är. 
 En 25cm form ska stå ca 40 minuter, en 30cm ungefär detsamma. En 35cm ca 35-40 minuter. Titta till den då och då för att se hur färgen ser ut. 
När botten är färdig, låt den svalna lite i formen och stjälp sedan upp den på ett galler. Lägg en bakduk över tills den svalnat helt. Vira in den i platsfolie och lägg den i kylen tills den ska användas.
Ett litet knep är att låta tårtbotten stela till lite i frysen, på så sätt blir det enklare att skära den.
 
 Vaniljkräm:
 
  • 2 dl mjölk
  • 2 äggulor
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk maizena stärkelse
  • 2 msk vanillinsocker eller vaniljsocker

Gör så här

  • Vispa samman mjölk, äggulor, socker och maizena stärkelse i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar. Smaksätt med vaniljsocker och låt krämen kallna.
Hallonfyllning:

 

  • Värm ca 250 g frysta hallon med 1 dl florsocker och 1/4 dl socker. (man får nästan smaka sig fram)
  • Häll i lite potatismjöl så det inte blir så rinnigt.
    Låt kallna i tex kylen.
    Blanda med ca 3 dl vispad grädde (vispa 5 dl grädde så man har till hela tårtan)

Så här gjorde jag tårtan:

Jag började med att skära bort hårda kanter på tårtans "skal" detta för att den ska förbli så luftig och mjuk som möjligt. Sen delade jag med kniv den så det blev 3 delar.

På första tårtbotten la jag på hallonfyllningen. På andra botten la jag vaniljkräm blandat med ca 1 dl vispad grädde.

När alla bottnar var på plats spacklade jag tårtan med vispad grädde. Sen fick den stå i kylen tills jag skulle dekorera den strax innan servering. Men man kan alltså lägga på marsipanlocket direkt om man vill även om den ska serveras dagen efter. Skär bort överflödiga kanter av marsipan och dekorera med ros och blad samt pudra lite florsocker över. NJUT!

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej