myTaste.se
 
Inför en väns pojkes födelsedag gjorde jag en favorit i repris. 
Lägger ut receptet här igen:
Bottnar:
 
25cm i diameter
5 ägg
3 dl socker
1.5 dl vetemjöl
1.5 dl potatismjöl
2.5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker 
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst, och då menar jag läääääänge. Det ska bli luftigt och ljusgult.
Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Blanda runt det med en gaffel tills det blir ordentligt blandat. Häll sedan mjölblandningen försiktigt ner det i äggsmeten. Klä kanterna med bakplåtspapper så att kanterna lättare släpper.
Blanda allt FÖRSIKTIGT!
Häll sedan ner smeten i formen och grädda tills gyllenbrunt. Pröva med en mätsticka för att se så att botten är färdig. Stickan ska komma upp ren. ca 35-40 min
 
 
 
Vaniljkräm:
 
  • 2 dl mjölk
  • 2 äggulor
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk maizena stärkelse
  • 2 msk vanillinsocker eller vaniljsocker

 

  • Vispa samman mjölk, äggulor, socker och maizena stärkelse i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar. Smaksätt med vaniljsocker och låt krämen kallna.
Hallonfyllning:

 

  • Värm ca 250 g frysta hallon med 1 dl florsocker och 1/4 dl socker. (man får nästan smaka sig fram)
  • Häll i lite potatismjöl så det inte blir så rinnigt.
    Låt kallna i tex kylen.
    Blanda med ca 3 dl vispad grädde (vispa 5 dl grädde så man har till hela tårtan)
 
 
 

Så här gjorde jag tårtan:

Jag började med att skära bort hårda kanter på tårtans "skal" detta för att den ska förbli så luftig och mjuk som möjligt. Sen delade jag med kniv den så det blev 3 delar.

På första tårtbotten la jag på hallonfyllningen. På andra botten la jag vaniljkräm blandat med ca 1 dl vispad grädde.

När alla bottnar var på plats spacklade jag tårtan med vispad grädde. Sen fick den stå i kylen tills jag skulle dekorera den strax innan servering. Men man kan alltså lägga på marsipanlocket direkt om man vill även om den ska serveras dagen efter. Skär bort överflödiga kanter av marsipan och dekorera med ros och blad samt pudra lite florsocker över. NJUT!

 

Kommentera

Publiceras ej