myTaste.se
I kväll hade vi två vänner på besök och istället för att jag skulle laga maten bestämde vi att vi skulle göra den tillsammans. Kom då på att vi kunde jobba i lag. Sagt och gjort, vi delade upp oss och det föll sig så att tjejerna gjorde huvudrätten och killarna desserten.
Båda rätterna var fantastiska! Det var ett kul sätt att laga mat tillsammans på. Vi letade igenom en kokbok (Allt om mats stora kokbok där vi hittade båda recepten) jag knappt ögnat igenom tidigare, hittade två rätter som föll alla i smaken, och på så  ätt har jag även hittat massa nya rätter för framtiden!
 
Här kommer recepten på båda rätterna:
 
 
 
Huvudrätten 4 pers
 
Ingredienser:
 
Gör så här:
  • 1. Blomkålspure: Skär blomkålen i mindre bitar och koka den mjuk i mjölk och grädde. Mixa blomkålen slät med vätskan och smaka av med salt. Håll purén varm.
  • 2. Fläskfile: Putsa fläskfilen och skär den i 2 bitar. Skala och skiva löken. Kärna ur och klyfta äpplet. Lägg lök och äpple i en kastrull och häll på cider och vatten.
  • 3. Koka upp och lägg i köttet.Sjud under lock till 68°,10-15 min.
  • 4. Lyft ur fläskfilen och bryn den runt om i smöret. Ringla över honungen och krydda med salt. Låt köttet vila ca.5 min innan det skärs i portionsbitar.
  • 5. Strimla baconet. Kärna ur och klyfta äpplena. Knaperstek baconet. Ta upp och låt rinna av på dubbelvikt hushållspapper.
  • 6. Stek äppelklyftorna i smöret ca.2 min, salta och blanda ner baconet.
  • 7. Servera fläskfilen med krämig blomkålspure och nystekta äpplen och bacon. Garnera med timjan.Små helstekta potatisar är gott att servera till.
 
En fräsch och inte för söt cheesecake som funkar utmärkt att frysa!
  • Flädercheesecake 12-14 bitar INGREDIENSER 

    Tårtbotten:
    2 dl cornflakes  
    1,5 dl rågflingor  
    1 dl vetemjöl  
    1 dl mörkt muscovadosocker eller brun farin  
    75 g smör  
    Cheesecake fyllning
    4 gelatinblad  
    250 g kesella (1 burk)  
    4 dl créme fraiche  
    250 g kesella vanilj (1 burk)  
    2 dl flädersaft (koncentrerad)  
    0,5 citron, skal och pressad saft  
    1,5 dl florsocker  
    1 st vaniljstång
     
     
    Flädergelé
    2 gelatinblad  
    2 dl flädersaft (utspedd)  
     
    Garnering
    0,5 l jordgubbar  
     myntablad  
     

Gör så här:

  1. Botten: Sätt ugnen på 200°. Mixa cornflakes, rågflingor, mjöl, socker och smör i matberedare. Tryck ut degen i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt kallna.
  2. Fyllning: Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Blanda alla mejeriprodukter med flädersaft, citronskal, citronsaft och florsocker i en kastrull. Halvera och skrapa ur vaniljstången. Blanda ner vaniljfröna i kastrullen. Låt blandningen koka upp och vispa den slät. Ta kastrullen från värmen. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i blandningen. Låt svalna innan den hälls i pajformen.
  3. Ställ tårtan i kylen 1–2 timmar för att stelna.
  4. Gelé: Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Värm saften i en kastrull. Tillsätt gelatinet under omrörning. Låt gelén stelna tills den är trögflytande innan den hälls över tårtan. Låt stå ytterligare ca 2 timmar i kylen för att stelna.
  5. Lossa tårtan från formen och lägg den på ett fat. Garnera med jordgubbar och mynta.

Kommentera

Publiceras ej